Om kontoret
ATV Asker og Bærum ble etablert i 2007 og er finansiert av staten ved Barne- og familiedepartementet (BDF) og Asker kommune. Vi gir tilbud til personer med bostedsadresse i Asker og Bærum.
Vårt oppdrag
ATV Asker og Bærum gir behandling til voksne menn og kvinner som har et volds- eller aggresjonsproblem og bruker vold mot sin samlivspartner og/eller barn. Dersom din partner går i behandling ved ATV Asker og Bærum vil du få tilbud om en informasjonssamtale. I denne samtalen vil du få informasjon om ATVs behandling, samt annen viktig informasjon som kan være nyttig for deg i din situasjon. Ved ytterligere behov kan det gis inntil 10 behandlingssamtaler for partnere, med fokus på reaksjoner på å leve med vold. ATV Asker og Bærum tilbyr også informasjonssamtaler med klientens barn om det å leve med vold i familien. ATV Asker og Bærum har også et behandlingstilbud til ungdom som har et volds- eller aggresjonsproblem.
Behandlingstilbud
Individuell psykoterapeutisk behandling/samtaleterapi foregår poliklinisk, det vil si at du kommer til kontoret vårt for samtaler, vanligvis en gang i uken. Tilbudet gis på dagtid i kontortiden.
Gruppebehandling er et tilbud der du møter til samtaler i en gruppe på ca.4-8 deltakere. I gruppen vil du møte andre mennesker som deler lignende problemstillinger som deg. Gruppene gjennomføres som regel på ettermiddagen.
Circle of Security (COS): Klienter som går i behandling vil også kunne få tilbud om COS gruppe. COS er et foreldreveiledningsprogram.
Kontakt
ATV Asker og Bærum er et spesialisert lavterskeltilbud. Du kan ta direkte kontakt med oss, enten ved å ringe vårt sentralbord på 90 26 26 76 mellom kl.09.00-15.00 eller ved å sende oss et brev. Vi tar også imot søknader/henvisninger fra leger, barnevern, familiekontor og andre aktuelle instanser.
ATV Asker og Bærum finansieres ulikt av våre oppdragsgivende kommuner. Det er derfor ingen egenandel for klienter bosatt i Asker kommune, mens den er på 350 kroner for klienter bosatt i Bærum kommune.
Etter å ha mottatt en henvisning per telefon eller brev, med kortfattet informasjon om hva saken gjelder, drøftes saken i inntaksteam. Hvis det du ønsker hjelp med er innenfor hva vi kan tilby vil du få tilbud om en avklaringssamtale. Inntaksteamet vil deretter på nytt gjøre en vurdering på om ATV er rett instans for deg. Du mottar så beskjed om du får et behandlingstilbud eller ikke, med oppstart så snart vi har ledig kapasitet.