Voldsspesifikke samtaler med barn

Filmsnuttene viser eksempler på tilnærmingen hjelper har med seg i alle samtaler med barna. I veilederen beskrives dette i barnas samtalemodell, del 2 s. 98. – 103. Tittelen på hver film viser hvilken del av tilnærmingen som står i fokus. Samtidig illustrerer flere av filmsnuttene ulike sider ved hjelpers tilnærming, samt hvordan barn kan oppleve det å ha vært utsatt for vold i familien.

 

Filmene kan brukes i undervisning, veiledning, faglige drøftinger, eller som inspirasjon og tips til hvordan man selv kan møte barn i lignende situasjoner.

 

Filmsnuttene er kun ment å være veiledende. Det er viktig at hver hjelper føler seg fri til å tilpasse og finne sin egen form.

 

Fokus på sikkerhet og opplevelse av trygghet

Gi oversikt over samtalen og sjekk inn

 

Hvordan blir det etterpå i dag?

Åpen utforskning

Hva tenker du på når…?

 

Gjennom temaer barn kan kjenne seg igjen i

Normaliser og anerkjenn barnets opplevelser

«Mange barn har fortalt at…»

 

Eksempler fra andre barn

Hjelp barnet til å regulere seg

Ta små pauser

 

Skap balanse mellom alvor og hygge

Fortell at volden ikke er barnets skyld

 

Fremhev barnets mestringsstrategier

Fremhev barnets mestringsstrategier og plassere ansvar for volden hos de voksne

 

Fremhev barnets mestringsstrategier – Verktøy 12

Fokuser på relasjoner i familien

Tilbakemelding fra foreldrene som gyldiggjør og anerkjenner barnets vonde opplevelser

 

Anerkjenn barnets vonde opplevelser og foreldrenes betydning samtidig

 

Deling av informasjon om barnets behov