Voldsspesifikke samtaler med barn
Filmsnuttene viser eksempler på tilnærmingen hjelper har med seg i alle samtaler med barna. I veilederen beskrives dette i barnas samtalemodell, del 2 s. 98. – 103. Tittelen på hver film viser hvilken del av tilnærmingen som står i fokus. Samtidig illustrerer flere av filmsnuttene ulike sider ved hjelpers tilnærming, samt hvordan barn kan oppleve det å ha vært utsatt for vold i familien.
Filmene kan brukes i undervisning, veiledning, faglige drøftinger, eller som inspirasjon og tips til hvordan man selv kan møte barn i lignende situasjoner.
Filmsnuttene er kun ment å være veiledende. Det er viktig at hver hjelper føler seg fri til å tilpasse og finne sin egen form.
Fokus på sikkerhet og opplevelse av trygghet
Gi oversikt over samtalen og sjekk inn
Hvordan blir det etterpå i dag?
Åpen utforskning
Hva tenker du på når…?
Gjennom temaer barn kan kjenne seg igjen i
Normaliser og anerkjenn barnets opplevelser
«Mange barn har fortalt at…»
Eksempler fra andre barn
Hjelp barnet til å regulere seg
Ta små pauser
Skap balanse mellom alvor og hygge
Fortell at volden ikke er barnets skyld
Fremhev barnets mestringsstrategier
Fremhev barnets mestringsstrategier og plassere ansvar for volden hos de voksne
Fremhev barnets mestringsstrategier – Verktøy 12
Fokuser på relasjoner i familien
Tilbakemelding fra foreldrene som gyldiggjør og anerkjenner barnets vonde opplevelser
Anerkjenn barnets vonde opplevelser og foreldrenes betydning samtidig
Deling av informasjon om barnets behov